Mannen som står bak det nye selskapet Aproxima hadde opprinnelig planer om å bli lærer. Men en tilfeldighet i 1999 førte ham inn i teknologi-verdenen, og siden har han blitt der.
Etter studier i management og innovasjon ved blant annet London Business School, fikk han tilbud om jobb i det som skulle bli Telia. Derfra gikk veien videre til Evry, hvor han jobbet i hele 17 år, og opparbeidet seg inngående kjennskap til både leverandør- og kundesiden av IT-bransjen.
– Jeg har sett på godt og vondt hvordan det er å være både kunde og leverandør, sier Pål.
– Norge er et SMB-land, og mange bedrifter har rett og slett ikke tid til å sette seg inn i teknologien. Det gjør dem sårbare i møte med et komplekst leverandørmarked, legger han til.
Valget om å bli medlem i Digital Innlandet var naturlig for Pål og Aproxima.
– Digital Innlandet har vært flinke til å sette teknologi på agendaen og skape blest rundt hva som skjer i Innlandet. Nettverket samler næringsliv og leverandører på en måte som gir resultater, og for oss er det viktig å være en del av den kraften, sier Stueflotten.
Han legger til at han ser på Digital Innlandet som en samlende aktør for regionens næringsliv:
– Jeg forventer møteplasser som gir rom for læring, samarbeid og konkrete prosjekter som skaper verdier. Vi er ikke et stort selskap, men vi har spesialisert kunnskap og et tydelig fokus – og vi ønsker å bidra aktivt i nettverket, sier Pål Stueflotten.
Etter 25 år i leverandørrollen tok Pål steget og startet Aproxima, et selskap som skal hjelper SMB-bedrifter med å navigere i leverandør-farvannet.
I november i fjor tok han valget om å si opp en god jobb for å satse for seg selv.
– Jeg skal innrømme at det var både skummelt og utrolig spennende å ta steget ut på egen hånd. Samtidig visste jeg at jeg kunne bruke erfaring, innsikt og teknologi til å hjelpe mange virksomheter med å ta smartere teknologivalg og få mer verdi for pengene. Den overbevisningen ble drivkraften bak Aproxima, sier han.
Det skal Pål Stueflotten og selskapet gjøre med avanserte datamodeller, unik innsikt i markedet og en egenutviklet KI-plattform som skaper varige verdier for både kunder og leverandører
– Det handler ikke bare om å presse marginer, men om å identifisere de leverandørene som faktisk passer best for hver enkelt bedrift. Dernest bistår vi med balanserte IT avtaler og sørger for at teknologien som kjøpes blir levert og benyttet på beste måte. Aproxima kjenner styrker og svakheter til mer enn 400 IT selskaper i Norden. Det er et faktum at mange super-gode IT-selskaper sjelden blir aldri spurt i større anbudsrunder, og det ønsker vi å gjøre noe med.
Stueflotten opplyser at tjenestene alltid koste mindre enn den verdien de tilfører. For å kunne vurdere potensialet anbefaler Pål Stueflotten å starte med en enkel og objektiv gjennomgang av virksomhetens nåværende IT-avtaler som typisk inkluderer betingelser, tjenestekvalitet og en konkret anbefaling for veien videre. Gjennom en slik analyse får man svært god oversikt over forbedringspotensialet.
– Hva bringer fremtiden for Aproxima?
– Målet er ikke å bli størst, men å være best på det vi gjør. Vi skal bygge et spesialisert miljø som hjelper norske virksomheter med teknologikompetanse, innkjøpsekspertise og kommersiell innsikt, slik at de kan ta smartere valg og få mer ut av sine investeringer.