Forfatter

Kristin Vetleseter

Publisert

June 23, 2026

Vellykket deltakelse på Kongsberg Agenda

Flere medlemmer i Digital Innlandet gjorde seg bemerket på Kongsberg Agenda, som deltaker på stand, i paneldebatt eller på minglefest. Se bilder fra teknologifestivalen.

– Vi i Digital Innlandet har hatt travle og givende dager på Kongsberg Agenda. Det var veldig hyggelig å treffe så mange av våre medlemmer og andre Innlandsbedrifter her. Vi tar med oss innsikt, nye relasjoner og masse inspirasjon, sier daglig leder Gunn Mari Sund Rusten.

Med en felles stand over tre dager, panelsamtalen Er innovasjonsevne totalforsvarets svakeste ledd? og minglefesten Åpen Agenda fikk medlemmer, klynger og Innlandsregionene løftet frem teknologi og viktige næringspolitiske temaer. Ikke minst fikk vi bygget relasjoner og hygget oss sammen med god mat og drikke.

I tillegg til fellesarrangementene, gjennomførte Digital Innlandet også en paneldebatt kalt Kan tech-selskaper bli hjørnesteinsbedrifter?, mens Norwegian Cybersecurity Cluster (en nasjonal klyngesatsing under Digital Innlandet) kjørte paneldebatten Har Norge råd til å ikke bygge egen cybernæring?

– I sum opplever jeg at vi fikk synliggjort både enkeltstående teknologiselskaper, våre næringsmiljøer og -samarbeid, og ikke minst fikk vi debattert problemstillinger som er kritiske for teknologisk utvikling og vekst i Innlandet, sier Gunn Mari.

– Dette skal vi gjenta neste år

Vi har gjennomført en undersøkelse blant medlemmene som deltok på standen, for å få en tilbakemelding om blant annet nytteverdi med deltakelsen, hva som fungerte bra og hva som kan gjøres annerledes.

Svarene vi har fått, viser blant annet at

  • bedriftene i sum opplevde stor nytteverdi av deltakelsen på Kongsberg Agenda
  • deltakelsen bidro til å synliggjøre bedriftens kompetanse, produkter og løsninger
  • den største nytteverdien var kontakt med potensielle kunder, økt synlighet og styrket nettverk, og at
  • 75 prosent sannsynligvis ikke ville ha deltatt på Kongsberg Agenda dersom deltakelsen ikke var blitt organisert, koordinert og finansiert av en felles satsing.


Noen ga også tilbakemelding om litt trang stand, og ønske om mer markedsføring av stand og deltakere i forkant av og under konferansen.

I tillegg til standen, var også flere av medlemmene deltakere i debatter. Dette ga svært god substans for diskusjonene på scenen, og stor verdi for medlemmene i form av synlighet for et stort publikum.

– Dette var første gang vi deltok i stor skala på denne teknologifestivalen. Både vi og medlemmene er i sum veldig godt tilfredse med hva vi fikk ut av deltakelsen. Vår klare konklusjon er at dette ønsker vi gjøre også i 2027, og så tar vi med oss alle lærdommer for å gjøre det enda bedre neste år, sier Gunn Mari.

Følgende organisasjoner samarbeidet om Kongsberg Agenda2026:

Digital Innlandet, Norwegian Cybersecurity Cluster, VRINN Immersive Cluster, NCE Heidner Biocluster, NCE Manufacturing, Klosser Innovasjon, Skåppå, Hamarregionen Utvikling, Gjøvikregionen Utvikling,Lillehammer-regionen og Innlandet fylkeskommune.

Her følger noen glimt fra våre arrangementer på Kongsberg Agenda:

Videotour fra Kongsberg Agenda (kred.: Moicon)

SE ALLE ARTIKLER